Strona główna arrow Turystyka arrow Szlaki turystyczne

Filmy o Koronie
Youtube
Szlaki turystyczne PDF Drukuj E-mail
Ze względu na wysokie walory przyrodnicze i krajobrazowe znaczne obszary gmin wchodzących w skład Korony zostały objęte ochroną i wchodzą w skład Zespołu Jurajskich Parków Krajobrazowych.

W obszarze gminy MICHAŁOWICE funkcjonują:

DŁUBIAŃSKI  PARK  KRAJOBRAZOWY

Dłubniański Park Krajobrazowy o powierzchni 10937 ha położony jest na terenie 6 gmin: Gołcza, Iwanowice, Michałowice, Skała, Trzyciąż, Zielonki. Rozciąga się prawie na całej długości rzeki Dłubni. Utworzony w 1981 roku.
W obrębie parku projektuje się utworzenie dwóch rezerwatów przyrody:
Ostrysz - rezerwat położony w okolicach Glanowa. Ochronie podlegałby fragment lasu łęgowego, płaty ciepłej buczyny oraz zręby skalne z roślinnością kserotermiczną.
Jodła w Trzyciążu - rezerwat leśno-krajobrazowy, położony w okolicach Zagórowej. Ochronie podlegałby drzewostan mieszany z dużym udziałem jodły jako gatunku godnego szczególnej ochrony na obszarze Wyżyny Krakowskiej.
Na terenie parku występuje 28 pomników przyrody; warto tutaj wymienić: starą aleję kasztanowców białych w Minodze, zabytkowy park dworski w Młodziejowicach i Tarnawie, źródło "Jordan" w Ściborzycach oraz źródło Dłubni.

PARK KRAJOBRAZOWY „DOLINKI  KRAKOWSKIE”

Park Krajobrazowy Dolinki Krakowskie rozciąga się na powierzchni 21.031 ha od Michałowic po Bukowno na terenie gmin: Bukowno, Jerzmanowice - Przeginia, Krzeszowice, Michałowice, Olkusz, Trzebinia, Wielka Wieś, Zabierzów i Zielonki. Ze względu na dużą rozległość obszaru parku jest on jednym z najbardziej zróżnicowanych pod kątem rzeźby terenu spośród parków krajobrazowych na Jurze. Nazwa PK została utworzona z powodu objęcia ochrona w tym parku niemal wszystkich przepięknych dolinek podkrakowskich, w tym: Kluczwody, Bolechowicką, Kobylańską, Będkowską, Szklarki, Racławki i Eliaszówki.

Parki można zwiedzić wędrując po nich pieszo lub rowerem.

SZLAK ROWEROWY „DOLINA DŁUBNI”

Szlak szosowo-terenowy oznakowany jest  kolorem niebieskim. Biegnie od Raciborowic wzdłuż rzeki Dłubni do jej źródeł w okolicach Jangrotu (Gmina Trzyciąż).
Całkowita długość szlaku wynosi 40 km i przebiega on  przez cztery gminy.
Długość trasy gminie MICHAŁKOWICE wynos 11,2 km i prowadzi przez następujące wsie Raciborowice - Kończyce - Książniczki - Więcławice - Masłomiąca - Zerwana - Wilczkowice
Do szlaku rowerowego "Dolina Dłubni" można dojechać z Krakowa. Należy wyjechać z miasta w kierunku północnym, najlepiej poprzez osiedle Prądnik Czerwonego, kierując się drogą obok Cmentarza w Batowicach lub przez Osiedle Piastów w Nowej Hucie. Obydwie trasy wyjazdowe doprowadzą nas do miejscowości Batowice, a następnie do Raciborowic gdzie w okolicach Zespołu Szkół, przy drodze powiatowej Batowice - Zastów zaczyna się szlak.
Po kilku chwilach po prawej stronie, 50 m od drogi głównej napotykamy Zespół kościoła parafialnego p.w. św. Małgorzaty w Raciborowicach Info.
Dojeżdżamy do drogi powiatowej w kierunku Michałowic, jedziemy nią pięćdziesiąt metrów i skręcamy w lewo w wąską asfaltową drogę. Przekraczamy Dłubnię obok ujęcia wody w Raciborowicach i kierujemy się w prawo wzdłuż rzeki. Jedziemy polną drogą do miejscowości Kończyce. W czasach utraty niepodległości przez Polskę, granica wsi Kończyce i Raciborowice stanowiła granicę zaborów rosyjskiego i austriackiego. W Kończycach możemy skręcić ze szlaku w prawo, przejeżdżając Dłubnię, na drogę asfaltową, by zobaczyć malowniczą drewnianą chatę - przykład XIX wiecznej architektury wiejskiej Info.
Tą samą drogą wracamy nad rzekę.
Wkrótce napotykamy Młynówkę w Kończynach - odnogę Dłubni, doprowadzającą wodę do młyna. Warto zwrócić uwagę na tamę spiętrzającą wodę i drewniany młyn Info.
Po kilku minutach wjeżdżamy do miejscowości Książniczki. Po drodze mijamy malownicze mokradła, stawy i wierzby rosnące po obydwóch stronach drogi. W takim krajobrazie wjeżdżamy najpierw na wąską drogę asfaltową, a następnie na skrzyżowanie z drogą powiatową, tą samą, z której zjechaliśmy w Raciborowicach.
Cofając się 200 m w prawo znajdziemy się w dawnym parku dworskim w Książniczkach z pozostałościami zabudowań dworu i budynków gospodarczych Info.
Drogą koło dworu przebiega również czerwony "Szlak Kościuszkowski" (wymieniony poniżej), łączący Kraków z Racławicami. Wracając na nasz szlak rowerowy kierujemy się drogą powiatową w kierunku Młodziejowic. Po lewej stronie mijamy Las Młodziejowski. Czteryta metrów dalej po prawej stronie znajduje się droga dojazdowa do drewnianego młyna z 1938 roku. Młyn ten ciągle spełnia swoją funkcję. Warto zwrócić uwagę na tą konstrukcję, która powstała bez użycia ani jednego gwoździa Info.

Jadąc kilometr dalej, znajdujemy się w centrum wsi Młodziejowice. Sto metrów od sklepu spożywczego w kierunku południowym znajduje się bardzo zaniedbany park dworski oraz pozostałości XVI - wiecznego dworu. Całość kompleksu parkowo-dworskiego wraz z młynem i Młynówką znajduje się w rejestrze zabytków Info.
Kierując się dalej wzdłuż rzeki, asfaltową drogą wjeżdżamy do miejscowości Michałowice, siedziby Gminy. Tuż za granicą miejscowości znajduje się bardzo ciekawy dwór w Michałowicach Info.
Tuż za dworem skręcamy w prawo z drogi powiatowej w wąską asfaltową drogę gminną. Po chwili czeka nas stromy podjazd na górę Koźlicę (271 m n.p.m). Zjeżdżamy z niej do wsi Masłomiąca. W centrum wsi znajdują się stawy rybne oraz miejsce pamięci. Tuż obok stawów pizzeria Info.

1,5 km od centrum Masłomiącej w kierunku Więcławic Dworskich, drogą koło tartaku można dojechać do stadniny koni "Nowakówka" Info.
Szlak natomiast z Masłomiącej kieruje się w lewo, w kierunku Michałowic. Na wysokości składu budowlanego skręcamy w prawo, w drogę gminną. Znów poruszamy się równolegle do rzeki Dłubni. Wkrótce docieramy do boiska sportowego. Po prawej stronie mijamy Łysą Górę. Droga doprowadza nas do ruchliwej drogi krajowej nr 7 i miejscowości Zerwana. Tuż obok skrzyżowania znajduje się zabytkowa apteka - dom mieszkalny Info.
Przekraczamy drogę krajową i jedziemy drogą powiatową w kierunku Wilczkowic Po lewej stronie stadnina koni i gospodarstwo agroturystyczne "Stary Młyn" Info, dalej "Osada Jurajska".
Wkrótce opuszczamy Gminę Michałowice i wjeżdżamy do Gminy Iwanowice. Wzdłuż drogi malownicze wapienie jurajskie.
Na szlaku napotkamy piękne dłubniańskie krajobrazy: nadrzeczne łąki, młynówki, strome zbocza doliny rzeki, las w Młodziejowicach czy jurajskie skałki w Wilczkowicach i niedalekim Maszkowie.

SZLAK ROWEROWY „WIDOKOWY”

Szlak jest oznakowany  na zielono i ma 24,2 km długości, w tym na terenie Gminy Michałowice 13,2 km. Ma charakter okrężny, łączy Gminę Zielonki i Gminę Michałowice, a jego umowny początek znajduje się w miejscowości Batowice (Gmina Zielonki).
Szlak wiedzie przez najwyższe tereny Gminy Michałowice (ponad 300 m n. p. m), więc trzeba się przygotować na kilka stromych podjazdów. Zostaniemy za to wynagrodzeni pięknymi widokami na Wyżynę Miechowską oraz krakowsko - częstochowską, na Kraków, a w pogodne dni na Beskidy i nawet Tatry. Po drodze napotkamy:
  • - gotycki kościół w Raciborowicach Info,
  • - drewniany kościół w Więcławicach Info,
  • - ruiny dworu w Młodziejowicach Info,
  • - zespół dworsko - parkowy w Michałowicach Info.

SZLAKI TURYSTYCZNE PRZBIEGAJĄCE PRZEZ KORONĘ

Czerwony - „Szlak Kościuszki” - z Krakowa - Witkowic przez Bibice, Książniczki, Goszczę, do Słomników i dalej przez  Prandocin Iły do Racławic (Kopiec Kościuszki)

Czerwony - z Krakowa (wsch. granica miasta) przez Kocmyrzów, Luborzycę, Chorążyce do Janowiczek (Kopiec Kościuszki)

Niebieski - z Bibic przez Wolę Zachariaszowską, Przybysławice, Zabierzów, Mników do Liszek

Czarny - „Szlak Starożytnego Garncarstwa” - z Krakowa - Kościelnik do Igołomi.

baner
logo
Mapy PROW
Małe Projekty
Odnowa i Rozwój Wsi
Tworzenie i Rozwój Mikroprzedsiębiorstw
Różnicowanie w kierunku Działalności Nierolniczej
Aplikację można pobrać na
urządzenia z IOS i Android

Sklep App Store (IOS)

Sklep Google Play (Android)